آموزش, مقالات آموزشی پرینت سه بعدی

وقتی پرینتر سه بعدی دنیا را تغییر می دهد!

شاید قبلاً خبرهایی در مورد چاپ سه بعدی شنیده باشید، اما به اندازه فناوری های دیگر مانند تلفن های هوشمند شناخته شده نیست. با وجود این، نوآوری و تحقیق با چاپگرهای سه بعدی در سال‌های اخیر در حال انجام است و چنین پیشرفت‌هایی نحوه طراحی، ساخت و استفاده از «مواد» را در جهان ما تغییر می‌دهند. مشابه آنچه اینترنت نحوه دسترسی ما به اطلاعات را تغییر داد، چاپ سه بعدی نیز شروع به تغییر نحوه طراحی و ساخت اشیاء، ابزارها و .. می کند که می توان تحولی بزرگ را در آینده نزدیک پیش‌بینی کرد!

ممکن است کمی علمی تخیلی به نظر برسد، اما مفهوم چاپ سه بعدی چندان پیچیده نیست. چاپگرهای ۳D از نرم افزار کامپیوتری ویژه‌ای برای طراحی هر چیزی که بتوانید تصور کنید استفاده می کنند. طرح اولیه در یک چاپگر سه بعدی با مواد مناسب لایه به لایه چاپ می‌شود که با عنوان “ساخت افزودنی” نیز شناخته می‌شود.

حتماً شما هم  اسباب‌بازی‌های پلاستیکی یا ابزارهای کوچک با چاپ سه‌بعدی دیده‌اید، اما برخی از چاپگرهای سه بعدی صنعتی برای استفاده از مواد دیگر برای مقاصد مختلف، مانند بتن یا فلز، طراحی شده‌اند. در این مقاله، ما بر روی کاربرد پرینت سه بعدی خارج از تولید رایج اسباب‌بازی‌های کوچک و اسباب‌ها برای مصارف خانگی تمرکز می‌کنیم.

چاپ سه بعدی و غذا

شاید انتظار نداشته باشید که در مقاله ای در مورد چاپ سه بعدی مواد غذایی نوشته شده باشد، اما این حقیقت دارد! از فناوری پرینت سه بعدی برای تولید محصولات غذایی استفاده شده است. به جای استفاده از ترموپلاستیک (فیلامنت) یا مواد تولیدی دیگر، چاپگرهای مواد غذایی سه بعدی می توانند از غذاهای نرم یا مایع مانند شکلات (ذوب شده)، پنیر، رنگ های غذایی، سس ها و موارد دیگر استفاده کنند تا چیزی خوشمزه درست کنند. به تمام مجسمه های شکلاتی جالبی که می توانید با چاپگر سه بعدی بسازید فکر کنید!

همچنین تحقیقاتی در مورد ساخت گوشت‌های آزمایشگاهی با استفاده از چاپگرهای سه بعدی انجام شده است. نمونه کوچکی از سلول‌های ماهیچه‌ای که از یک حیوان گرفته شده است را می‌توان در آزمایشگاه کشت و پرورش داد، و چاپگر سه بعدی می‌تواند آن ماهیچه‌ها را به شکل همبرگر یا برش‌های دیگر گوشت مانند سینه مرغ یا استیک درآورد!

پرینت سه بعدی در پزشکی

می توان ادعا کرد که پرینت سه بعدی بیشترین فایده را برای مراقبت های پزشکی انسان فراهم کرده است. پرینت سه بعدی راه کارآمدتری برای تولید تجهیزات پزشکی شخصی ارائه می دهد . فناوری پرینت سه بعدی می تواند به متخصصان پزشکی کمک کند تا برای عملیات های دشوار ( مانند جراحی جمجمه این کودک ۲ ساله ) آماده شوند یا حتی ایمپلنت های پزشکی مانند جایگزینی مفصل ران بسازند. ابزارها و تجهیزات سفارشی‌سازی شده می‌توانند آسان‌تر و مقرون‌به‌صرفه‌تر برای بیمارستان‌ها و محققان استفاده کنند و مراقبت از بیمار را در این فرآیند بهبود بخشند.

اهدای عضو جان انسان ها را نجات می دهد، اما زمان بر و پرخطر است. توانایی رشد اندام ها یک تغییر بزرگ در سلامت انسان خواهد بود. در صورت نیاز می‌توان یک عضو را با سلول‌های خود بیمار رشد داد و بدن او را کمتر احتمال دارد که قسمت جدید را پس بزند. افراد بیشتری با این نوع چاپ سه بعدی می توانند زندگی شادتر، طولانی تر و سالم تری داشته باشند. 

چاپ سه بعدی در آینده؟

واقعاً آینده پرینت سه بعدی چیست؟ ما نمی‌توانیم آینده را پیش‌بینی کنیم، اما می‌توانیم حدس خوبی بزنیم زیرا این فناوری به سرعت در حال توسعه است. امروزه می‌توانید یک پرینتر سه‌بعدی متوسط ​​رومیزی را آنلاین بخرید و آن را با قیمت کمتر از ۳۰۰ دلار به خانه‌تان ارسال کنید. علاقه‌مندانی هستند که مجسمه‌ها، اسباب‌بازی‌ها و وسایل کوچک را در خانه‌های خود با چاپگرهای سه بعدی طراحی و می‌سازند، و کسب‌وکارها آن‌ها را در خطوط تولید خود وارد می‌کنند تا بدون افت کیفیت، کالاها را ارزان‌تر و سریع‌تر کنند. طرح های پرینت سه بعدی به صورت آنلاین به صورت رایگان یا خرید مانند الگوهای کاردستی در دسترس هستند. ما واقعاً در آینده زندگی می کنیم، اینطور نیست؟

مزایای پرینت سه بعدی واضح است. محصولات سفارشی و مقرون به صرفه، چه پوسته خانه باشد و چه بازوی مصنوعی، با این فناوری امکان پذیر است. مطمئناً شاهد خواهیم بود که پرینت سه بعدی در تولید انواع کالاها اهمیت فزاینده ای پیدا می کند و ایده تولید اشیا به چه معناست.

شاید روزی شما یا یکی از عزیزانتان یک کلیه پرینت سه بعدی دریافت کنید که با سلول های خود رشد می کند و آنها را از لیست انتظار و دیالیز هفتگی دور نگه می دارد. آیا این زیبا نیست؟ 😊

۳.۷/۵ - (۷ امتیاز)

یک نظر در “وقتی پرینتر سه بعدی دنیا را تغییر می دهد!

  1. ریحانه گفت:

    خیلی جالب بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *